2019. január 1-től a 20.000 Ft-ot meg nem haladó lakossági ügyletek tranzakciós illetéke megszűnt. Az előzetes várakozások ellenére az illeték csökkenése a vizsgált ügyfélcsoportoknál érdemben nem változtatta meg a bankszámlák költségeit. Ennek több oka is van. Az egyik, hogy bizonyos ügyfélcsoportoknál – alig tranzaktáló, alacsonyabb jövedelemű ügyfelek – nem jellemző az átutalás, így azokat tranzakciós illeték sem terhelte.
Egyre nagyobb szerepet kap a technológia fejlettsége a bankok közti erős versenyben. A legtöbb bankszámla esetében csak minimális díjnövekedés ment végbe a legutóbbi, fél évvel ezelőtti elemzés óta. Az elmúlt években jelentős mértékű bérnövekedés történt Magyarországon, így a Bankárképző elengedhetetlennek tartotta a referenciacsoportok korszerűsítését. A megváltozott körülmények miatt több esetben is magasabb kategóriájú bankszámlatípust párosítottunk az egyes ügyfélszegmensekhez.
2018. október 30-án az Európai Központi Bank (EKB) közzétette az egységes felügyeleti mechanizmus (SSM) 2019-es felügyeleti prioritásairól szóló leírást. Az EKB meghatározta a bankszektor legfontosabb kockázati tényezőit: geopolitikai bizonytalanságok; a nemteljesítő hitelek állománya (NPL) és a jövőbeli NPL-állomány felépülés lehetősége; számítástechnikai bűnözés és informatikai zavarok; potenciális átárazódás a pénzügyi piacokon; az alacsony kamatkörnyezet; a bankok reakciója az új és meglévő szabályozásokra; az euróövezet gazdasági és pénzügyi feltételei; valamint az ingatlanpiacok fejleményei.
A 21. században már mindent mobilon intézünk, „ha nincs applikációd, szinte nem is létezel”. A modern bank számára egy gondosan kialakított mobil app, mely elérhetővé teszi a felhasználók számára a netbankár felületek funkcionalitását (sőt, esetenként többet is) mobil telefonon is alapvető fontosságú. Ez mind az ügyfélnek, mind a banknak előnyökkel jár. Egy bank számára, amikor mobil applikáció fejlesztésben gondolkodik, elengedhetetlen végiggondolnia, hogy milyen funkcionalitásokat kíván elérhetővé tenni, hogy ügyfeleinek sokoldalú, praktikus, biztonságos és kényelmes alkalmazást adjon a kezébe. Ezek mellett az alkalmazás egy új, hatékony értékesítési csatorna az ügyfelek felé.
A Bankárképző félévente készít felmérést a lakossági bankszámlák költségeiről; a legfrissebb, a bankok 2018. év március 31-én hatályos kondíciós listáinak díjai alapján készült jelentést ezúttal is a Pénzcentrumon publikáljuk. Az elemzés kitér a mobilapplikációk legfontosabb funkcióinak bemutatására is. De a kutatók nem feledkeztek meg azokról sem, akik a hagyományos bankolás hívei, így 5 ügyfélszegmensre (melyek pénzügyi szokásai merőben eltérnek egymástól) leképezve mutatják be a bankszámlacsomagokat.
Az Európai Bankhatóság (European Banking Authority – EBA) 2018. március elején részletes tanulmányban publikálta mindazon tagállami felügyeleti kezdeményezéseket, melyeket a releváns hatóságok a pénzügyi kultúra növelése és a fogyasztóvédelem érdekében valósítottak meg az elmúlt három évben.