A 21. században már mindent mobilon intézünk, „ha nincs applikációd, szinte nem is létezel”. A modern bank számára egy gondosan kialakított mobil app, mely elérhetővé teszi a felhasználók számára a netbankár felületek funkcionalitását (sőt, esetenként többet is) mobil telefonon is alapvető fontosságú. Ez mind az ügyfélnek, mind a banknak előnyökkel jár. Egy bank számára, amikor mobil applikáció fejlesztésben gondolkodik, elengedhetetlen végiggondolnia, hogy milyen funkcionalitásokat kíván elérhetővé tenni, hogy ügyfeleinek sokoldalú, praktikus, biztonságos és kényelmes alkalmazást adjon a kezébe. Ezek mellett az alkalmazás egy új, hatékony értékesítési csatorna az ügyfelek felé.
Mit kell tudnia egy modern bank applikációjának, hogy a legjobbak között legyen?
Egyszerű, de biztonságos belépés és biztonságos használat
Ma már alapvető fontosságú, hogy az applikációkon keresztül történő bankolás biztonsági szintje jelentősen ne térjen el a netbanki biztonságtól. A modern applikációk az azonosítás több módozatát is felkínálják. A PIN kódos azonosítás mellett a mobil telefonok ujjlenyomat olvasóinak elterjedése óta egyre gyakoribb az ujjlenyomattal történő azonosítás. Terjedőben vannak a biometrikus azonosítás további fajtái is, mint például az arcfelismerés, a retina scanner, a szövegírási jellemzőket vagy éppen a telefon kézbe vételének jellemzőit figyelő és ez alapján a tulajdonost azonosító megoldások is.
Ha sikerült belépnünk, mit tudunk csinálni egy banki alkalmazásban?
Kiemelt fontosságú, hogy az alap banki funkciók elérhetőek legyenek közvetlenül az applikációból. Ezek az alapvető funkciók a következőek:
- Számlainformáció, számlatörténet minden számláról
- Keresés a tranzakciók között
Ezt néhány bank időben korlátozza, optimális esetben a számlanyitás óta eltelt idő egészében lehet keresni akár kulcsszóra, akár vásárlás/költés helyére, akár összegre vagy költési típusra - Átutalás (sima, ismétlődő), átvezetés
Magától értetődően az átutalás/saját számlák közti átvezetés ma már része az alapfunkcióknak és a bankok többsége ezt teljesíti is - Betét lekötések kezelése (indítás, feltörés)
A pénzügyek megfelelő kezeléséhez és a pénzügyi tudatosság erősítéséhez is fontos, hogy az ügyfelek a szabad pénzeszközeiket megfelelő módon kezeljék. Időtávtól függően lekössék vagy egyéb pénzügyi eszközökbe fektessék. A betétlekötést egyre több bank támogatja már az applikációban, de az értékpapír tranzakciókat még általában nem, a jövőben ez lehet a következő fejlesztési terület. - Kártya kezeléssel kapcsolatos funkciók
Ide tartoznak a kártya limitek módosítása, a kártya időszakos vagy végleges zárolása, a kártya tranzakciókkal kapcsolatos adatlekérések, külföldi kártyahasználat előzetes bejelentése. - Beépített chat funkció
Mivel az app-ba lépve már azonosított az ügyfél a bankkal a pénzügyeivel kapcsolatos bármely kérdést megbeszélheti, akár élő chat, akár chatbot alkalmazásával. - ATM és fiók kereső
A 21. században idejét múlt funkciónak tűnhet, mégis sokan használják ezeket a funkciókat is. A fiók és az ATM nem megy ki a divatból, csak átalakul szerepük (de erről majd egy következő blogbejegyzésben). - Személyes pénzügyi elemzések, figyelmeztetések és jelzések
A modern bank ellátja ügyfelét mindazon strukturált információval, ami a bankolási szokásokból kiolvasható. A modern PFM modulok már applikációba ágyazva is működnek és a grafikus felületeken megjelenített pénzügyi szokások mellett szükség esetén figyelmeztetéseket és jelzéseket is küldenek.
Mitől fogják az ügyfeleink kedvelni az appot? Nem csak a funkciók miatt…
A dizájn egyre fontosabb, ahogy a funkcionalitásban a bankok egyre közelebb kerülnek egymáshoz a dizájn igazi versenyszempont lett. Kiemelten fontos, hogy a felhasználóknak minél kevesebb erőfeszítést kelljen tenniük az applikációk használata során. Azaz, a banki applikáció használata ne terhelje feleslegesen a felhasználót mikro döntések sorozatával, minden egyértelműen legyen megfogalmazva és vizuálisan megjelenítve. Olyan formában kell az információkat a felhasználóknak átadni, amely a felhasználói szokásoknak megfelel. Az a cél, hogy a felhasználó jól és biztonságban érezze magát a felület használata közben. A felhasználó számára az app legyen könnyen érthető, tanulható, használható és vonzó. Mind forma-, mind színvilágában támogassa a könnyed felhasználást.
Mobil fizetés: Ez a pont kerülhetett volna a funkcionalitások közé is, mégis érdemes külön kezelni, mert egyre fontosabb és egy különleges funkciót takar. Egyre több bank rendelkezik (mobil szolgáltatótól független) mobil fizetéssel. Bár az ügyfelek között eddig nem terjedt el nagymértékben ez a fizetési mód, de a jövőben ez bizonyára változni fog. Kiemelt fontosságú, hogy a mobillal fizetés a kártyával fizetés érzését és élményét hozza magával. Ide tartozik az egyéb okos eszközzel (pl. okos órával) történő fizetési funkció is – egyre többen rendelkeznek ilyen eszközökkel és kiemelt kényelmi funkcióként kezelik az okos órával történő NFC-s fizetést. Az érintéses fizetésre alkalmaz POS terminálok aránya 2018 közepén már meghaladta a 86%-ot, az érintéses fizetésre alkalmas kártyák és az érintéses fizetések aránya meghaladta a 76%-ot (MNB).
Marketing ajánlatok: A banki applikáció kiválóan alkalmazható értékesítési csatornaként is, azon keresztül személyre szabott ajánlatokat lehet eljuttatni közvetlenül az ügyfélnek a szokásos marketing csatornák költségének töredékéért és azoknál sokkal hatékonyabban, hiszen olyan ajánlatok küldhetőek, amelyeket a bank az ügyfél aktuális pénzügyi szokásainak elemzése alapján rá tud szabni.
Az új és automatizált robot értékesítési megoldások, a mesterséges intelligencia alkalmazása elsődlegesen abban segítenek, hogy a rendelkezésre álló adatok és információk segítségével az eladási folyamat hatékonyabbá, célzottabbá váljon. A forgalmak nőnek, mivel az új automatizált rendszerek által nyújtott információknak köszönhetően a legígéretesebb új és meglévő ügyfelekre koncentrálhatunk. Természetesen a fenti felsorolás nem teljes körű, a digitális bankok és a feltörekvők folyamatosan újabb és újabb olyan funkciókkal állnak elő, amelyek utána beépülnek a vásárlói elvárásokba és mindennapjaink részévé válnak…
Ne maradjon le Ön sem, váljon Digitális szakértővé képzésünk segítségével!