Az Európai Bankhatóság (European Banking Authority – EBA) 2018. március elején részletes tanulmányban publikálta mindazon tagállami felügyeleti kezdeményezéseket, melyeket a releváns hatóságok a pénzügyi kultúra növelése és a fogyasztóvédelem érdekében valósítottak meg az elmúlt három évben.
A tanulmány a 28 EU tagállamban kezdeményezett 84 pénzügyi oktatási program "leltára" és elemzése. Amint az a tanulmány fő fókuszából, azaz a pénzügyi kultúra emeléséből és a fogyasztóvédelemből következik – az EBA egyik kiemelt célja, hogy a retail fogyasztók jobban értsék a pénzügyi termékeket és azok kockázatait.
A tanulmány az oktatási programokat négy szempont szerint csoportosítja és elemzi: téma, elérési csatorna, célcsoport és „termékek”.
Téma szerint a felügyeletek által megvalósított edukációs programok legjelentősebb hányada (42%) a személyes pénzügyek menedzseléséhez nyújt segítséget. További hangsúlyos elem az egyes pénzügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódó ismeretterjesztés (23%). Kisebb számban fordulnak elő kezdeményezések a személyi hitel, jelzáloghitel, átutalások, betétek témakörében.
Az elérési csatornák vonatkozásában egyre nagyobb szerepet kapnak a honlapok és online platformok (55%), melyeket a közvetlen megjelenítési formák (előadások, konferenciák, szemináriumok) követnek (35%). A hagyományos és közösségi média, újsághirdetések, telefonos tájékoztató kampányok, vetélkedők szervezése színesítik a képet. Általános gyakorlat, hogy egy adott téma célba juttatása érdekében - függően a célcsoport jellegzetességeitől - többféle csatorna kerül felhasználásra.
Magyarország vonatkozásában az elemzés három, a Nemzeti Bank által szervezett programot mutat be, nevezetesen a fogyasztóvédelmi irodák hálózatát, a pénzügyi navigátorokat és az időszakos kommunikációs kampányokat. Hasznos információkat találnak a fogyasztók az MNB honlapján a pénzügyi tervezésre, a bankszámlaválasztásra és az öngondoskodásra vonatkozóan.
Amennyiben tetszett Önnek bejegyzésünk, ossza meg ismerőseivel!