2018. január 3-án hatályba lépett az európai pénzügyi piacokról szóló európai irányelv, a MiFID II a kapcsolódó kiegészítő szabályokkal együtt. A pénzügyi eszközök piacairól szóló szabályozás részben a nemzeti jogba átültetendő szabályok, részben közvetlenül alkalmazandóak a tagállamokban, azonban a vonatkozó jogi szövegek már 20 000 oldalt megtöltenek. Az európai és nemzeti törvényhozók ilyen mértékű követelményeket támasztanak a befektetési piacon szereplő szolgáltatókkal szemben. Arról azonban, hogy ezzel az irányelv célja – a jobb ügyféltanácsadás és erősebb befektető védelem – megvalósul-e, jelenleg még mindig komoly vita folyik.
A bankok és befektetési szolgáltatók ezt kétségbe vonják, míg a felügyelők izgatottak az új beavatkozási lehetőségek miatt. 2018. január 3-án hatályba lépett az európai pénzügyi piacokról szóló európai irányelv, a MiFID II a kapcsolódó kiegészítő szabályokkal együtt. A pénzügyi eszközök piacairól szóló szabályozás részben a nemzeti jogba átültetendő szabályok, részben közvetlenül alkalmazandóak a tagállamokban, azonban a vonatkozó jogi szövegek már 20 000 oldalt megtöltenek. Az európai és nemzeti törvényhozók ilyen mértékű követelményeket támasztanak a befektetési piacon szereplő szolgáltatókkal szemben. Arról azonban, hogy ezzel az irányelv célja – a jobb ügyféltanácsadás és erősebb befektető védelem – megvalósul-e, jelenleg még mindig komoly vita folyik. A bankok és befektetési szolgáltatók ezt kétségbe vonják, míg a felügyelők izgatottak az új beavatkozási lehetőségek miatt.
Vannak olyan újítások is, amelyek a munkavállalók képzettségére vonatkozó követelményeket tartalmazzák. A befektetési információt nyújtó munkatársak szakértelmére vonatkozó korábbi követelményeket bővítették és európai szinten is harmonizálták. Az ügyfelek számára befektetési információt nyújtó alkalmazottak számára, az úgynevezett értékesítési munkatársaknak a szaktudásra vonatkozó követelmények kerültek bevezetésre. Az ESMA, az Európai Értékpapír-piaci Hatóság az Európai Unió független szabályozó hatósága, amelynek egyik célkitűzése, hogy fokozott védelmet nyújtson a befektetők számára a pénzügyi szektorban. Az ESMA által készített iránymutatás alapján készült el a 37/2017. számú MNB rendelet, ami a piaci szereplők munkatársainál elvárt szakmai képességekre és kompetenciákra vonatkozó jogszabályi elvárásokat határozza meg részletesen. A befektetési szolgáltatóknak rendszeresen képezniük és felül kell vizsgálniuk a munkatársak szaktudását a szabályozás, a piac és a termékek változásai alapján – erre a cégen belül képzési programot is ki kell alakítaniuk.
A három modulból álló speciális képzési programnak tartalmaznia kell
- a tőkepiaci általános ismereteket,
- a szabályozás változásához a piaci termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos hozzáértést, valamint
- az alkalmasság-értékeléshez kapcsolódó elvárásokat.
A jogszabályalkotó nemcsak az ismeretek egyszeri átadását és a vizsgáztatást, hanem a folyamatos szinten tartást és a rendszeres értékelést is elvárja. Ha valamely alkalmazott nem felel meg a vizsgán, kizárólag felügyelet alatt nyújthat befektetési szolgáltatást vagy információt. Egy egyszerű, mégis hatékony módszer a piaci változások nyomon követéséhez a heti hírlevél olvasás, ami a tudás és szakértelem szinten tartásával és frissítésével segít felkészülni a munkahelyi vizsgákra. Személyes ajánlásunk a Read & Check hírlevél, ami egy szakértő kezek által összeválogatott hírcsokrot tartalmaz a Portfolio legfontosabb híreiből.
A jogszabálynak megfelelő keretrendszer kialakítása jelentős erőforrást igényel. A képzési program és a felülvizsgálati rendszer kialakításánál figyelembe kell venni az eredményes tudásátadás és a hatékony tudásfelmérés elveit, valamint optimalizálni kell az intézménynél történő erőforrás ráfordítást is.
Kérje szakértő munkatársaink segítségét, hogy időben teljesítse a jogszabályi előírásokat!
dr. Lakatos Veronika, +361 224 0703,
Amennyiben tetszett Önnek bejegyzésünk, ossza meg ismerőseivel!