Rádóczi Noémi - BADI képzésünk 2019-ben végzett hallgatója- diplomamunkájában a pénzügyi szabályozás kihívásaival foglalkozott. A következőkben Noémi rövid összefoglalásából megismerhetjük, milyen irányba változik a bankolás, a jogszabályi megfelelés biztosítása a digitális technikák által vezérelt folyamatoknak köszönhetően:
„Compliance, jogszabályi megfelelés. Elsőre talán száraz, bonyolult és kevésbé érdekes témának tűnhet. Egy látszólag szükséges rossz és állandó ellentét compliance és üzleti terület között egy vállalat mindennapi életében, pedig ez nem így van. Szakdolgozatomban a témát „FinTech szemüvegen” keresztül mutattam be rávilágítva arra, hogy ez a terület is folyamatos fejlődésben van, rugalmas és számos kreatív technológia alkalmazásával nyit a jövő felé.
Szakdolgozatomban többek között a következő kérdésekre kerestem a választ:
- Milyen újdonságok jelentek meg manapság a bankpiacon és a szabályozói oldalon?
- Hogyan befolyásolják a pénzügyi piac működését?
- Milyen mértékű szabályozás elegendő ahhoz, hogy ne vessünk gátat a pénzügyi innovációk fejlődésének?
- Milyen kockázatokat rejt a FinTech vállalatok szabályozása?
- Mi a szabályozók és a FinTech-ek álláspontja a jogszabályoknak való megfelelés kapcsán?
Körbejártam továbbá a pénzügyi szabályozás jogszabályi hátterét, valamint példákkal együtt bemutattam a piacon megjelent innovációkat. Ezek alapján arra a megállapításra jutottam, hogy szabályozói, fogyasztói és üzleti oldalról is a hagyományos pénzügyi szereplők, a FinTech-ek és a szabályozók szimbiotikus együttműködésében rejlik a siker titka. A jelenlegi szabályozói és banki FinTech programokat nagyon jó iránynak tartom az együttműködéshez vezető úton. Rengeteg a kreatív ötlet, a FinTech-ek sorra jelentkeznek és versenyeznek a hagyományos pénzügyi szolgáltatók kegyeiért.
Kulcs-tényező lett a bizalom. Évekkel ezelőtt, illetve még ma is néhány vidéki városban a bankfiókok közösségi térként működtek. Mindenki ismert mindenkit, így nem volt szükség szofisztikált ügyfél-azonosító rendszerekre, hiszen megbízhattak egymásban. Manapság, a felgyorsult világban ez már nem mondható el, hiszen a világ különböző pontjain kötnek egymással üzletet, vagy nyitnának bankszámlát online az ügyfelek. A távoli ügyfél-azonosításnak, valamint a mesterséges intelligenciával felruházott digitális megoldásoknak köszönhetően ez az igény már kielégíthető és sorra jelennek meg egyre különlegesebb technológiák.
A jövőt illetően nem gondolom, hogy a következő években sorra zárnának be a bankfiókok és az ügyfelek nagy többsége online nyitna számlát, hiszen tanácsadás és a fióki ügyintézőkbe vetett bizalom miatt továbbra is sokan keresik majd fel a bankfiókokat. A fiókok által kínált szolgáltatások azonban nagy valószínűséggel átalakulnak, egyre több készpénzmentes, csak tanácsadásra specializálódó fiók várható.
A jogszabályi környezet bár rugalmas és próbál lépést tartani a digitalizációval, mégis megmarad szigorúnak és következetesnek, ahogyan eddig is. Ebben a tényezőben nem látok jelentős változást a következő évekre nézve.
A compliance funkció szerepe úgy gondolom, a jövőben tovább erősödik, hiszen a nagy léptekkel haladó innovációkat muszáj folyamatosan ellenőrizni és szabályozott mederben tartani. Ugyanis ezáltal valósulhat meg teljeskörűen az ügyfelek érdekeinek védelme.
A jelenlegi gazdasági környezet pozitív hatással van a FinTech-ek fejlődésére, a hagyományos pénzügyi szereplők is sikeresen működnek, így nem jelent problémát nagyobb összegek befektetése egy-egy FinTech program lebonyolításába. Egy esetleges válság azonban felboríthatja ezt az ideális egyensúlyt és az innováció támogatásának leállítása elsők között lehet a megszorító intézkedések között.
Pozitívan zárva bízom benne, hogy az utóbbi években elindult nyitottság szabályozói és hagyományos pénzügyi szereplői oldalon továbbra is hasonlóan folytatódik. A pénzügyi innovációk beépülése a mindennapjainkba rengeteg időt és erőforrást takaríthat meg fogyasztói és üzleti oldalon is, amelyeket hasznosabb problémák megoldására is fordíthatnának. A bankolás hamarosan már nem egy szükséges rossz lesz, hanem egy olyan tevékenység, amelyet fogyasztói oldalról szinte észre sem veszünk, annyira automatikus és egyszerű lesz. Ugyanilyen a jogszabályi megfelelés is. Az automatikusan működő digitális megoldásoknak megfelelően a rutin feladatok idő- és költséghatékonyan végezhetők el.”